Zdecydowałeś już jaki problem będziesz rozwiązywać dzięki swojemu projektowi pobocznemu. Teraz pora sprawdzić, czy boryka się z nim na tyle liczna grupa ludzi, że całe przedsięwzięcie będzie opłacalne.

Proces weryfikacji grupy docelowej podzieliłem na 3 fazy:
- Opisanie idealnego klienta (stworzenie buyer persony),
- Określenie liczebności grupy docelowej na podstawie ogólnodostępnych danych liczbowych,
- Eksperymentalne sprawdzenie, czy grupa docelowa jest zainteresowana Twoim rozwiązaniem.
Nie mam dużego doświadczenia w tworzeniu buyer person, więc skorzystałem z pomocy AI. Na podstawie wcześniej postawionej hipotezy (zobacz: jak poznać potrzeby klientów bez klientów) zbudowałem poniższego prompta dla GPT:
Zachowuj się jako marketing manager. Na podstawie poniższych problemów zauważonych wśród mojej grupy docelowej zbuduj buyer personę.
- Brak profesjonalnego edytora no-code / low-code do programowania mikrokontrolerów.
- Brak uniwersalnego i prostego w użyciu środowiska do zdalnego sterowania mikrokontrolerami.
- Brak uniwersalnych elementów konstrukcyjnych, które mogą służyć do budowy prototypów.
- Brak materiałów edukacyjnych dla początkujących, które pomogłyby w zbudowaniu własnego robota krok po kroku od podstaw.
Z wygenerowanej odpowiedzi warto wyciągnąć te informacje, na podstawie których będziesz tworzył komunikaty do swojej grupy docelowej:
- wiek: 30-40 lat;
- wykształcenie: wyższe techniczne;
- źródła pozyskiwania wiedzy: fora technologiczne, kanały YouTube związane z DIY, mikrokontrolerami i robotyką, newslettery od zaufanych marek, recenzje sprzętu;
- zachowania zakupowe: jakość ważniejsza niż cena, ważne są rekomendacje i wzmianki w przeglądanych tutorialach;
- aspiracje: zbudowanie własnego funkcjonalnego urządzenia elektronicznego, edukowanie innych, zdobycie uznania wśród społeczności DIY, zbudowanie technologicznego start-upu.
Chcąc opisać moją grupę docelową jednym słowem, będą to makerzy.
Makerzy to grupa, która charakteryzuje się pasją do tworzenia, modyfikowania i naprawy przedmiotów. Makerzy łączą tradycyjne umiejętności rzemieślnicze z nowoczesną technologią, taką jak druk 3D, programowanie, robotyka czy elektronika. Często uczestniczą w warsztatach, tzw. makerspace’ach, gdzie współpracują z innymi entuzjastami, wymieniając się wiedzą i umiejętnościami. Ruch makerów jest związany z ideą “DIY” (zrób to sam) i promuje kreatywność, samodzielne uczenie się oraz dzielenie się wiedzą.
W kolejnym poście spróbuję oszacować liczebność makerów na świecie.
A na koniec pytanie: jakie inne cechy mogą charakteryzować makerów? Chciałbym poznać Twój punkt widzenia na ten temat.